Vanliga frågor

1. Vilka tar du emot? Jobbar du online?

Jag arbetar individuellt, med vuxna och ungdomar från 16 år och uppåt.
Jag tar inte emot par. 

Jag jobbar online endast i undantagsfall, och då bara med klienter som jag vanligtvis träffar på plats.

2. Vad kostar det? Hur betalar man?

Privatbetalande

  • Första samtalet, 60 min: 750 kr
  • Session 60 min: 1 500 kr
  • Session 90 min: 2 000 kr

Företagsbetalande:

  • Första samtalet, 60 min: 1500 kr, ex moms
  • Session 60 min: 1 500 kr, ex moms
  • Session 90 min: 2 250 kr, ex moms

Chefshandledning: enligt offert

Betalning görs via Swish (123 067 93 57) eller faktura. Fakturering sker månadsvis i efterskott, per mail. 

3. Gäller högkostnadsskyddet hos dig?

Nej tyvärr, jag har inte avtal med regionen. Till mig kommer personer som själva bekostar sina samtal, ibland med arbetsgivarens hjälp.

4. Vilka öppettider har du?

Jag tar emot klienter måndag - torsdag kl 09-17, fredagar kl 09-15.

5. Vad gäller vid av-/ombokning?

Av-/ombokning görs senast 48 tim innan den bokade tiden, annars utgår full debitering. Detta gäller oavsett anledning.

Om du vid förhinder ändå kan ses online eller prata på telefon, så är det alltid en möjlighet att ändå nyttja den bokade tiden.

6. Hur bokar man ett första samtal?

Lättast är att skicka ett mail, så återkommer jag så snart jag kan med förslag på tid. 

Jag behöver ingen detaljerad förhandsinformation innan första besöket, jag ställer de frågor jag behöver när vi ses. Om du ändå vill ge en viss bakgrund till varför du hör av dig så får du förstås gärna göra det.

7. Vad händer i första samtalet? Binder jag mig till något?

Det första orienterande samtalet (vanligen 60 min långt) är förutsättningslöst och en möjlighet för oss båda att undersöka om vi är en bra "matchning". Här får jag också en första bild av dina behov och om och hur jag kan hjälpa dig. 

Du får berätta om din livssituation, dina förutsättningar och vad det är du vill få hjälp med. Du får också gärna ställa frågor om mig eller mitt arbetssätt, allt för att känna om du får det förtroende som är nödvändigt för en god och fungerande terapi. 

Du behöver inte bestämma dig under själva samtalet om du vill fortsätta eller inte, det kan du fundera på i lugn och ro efteråt. Ibland kan det krävas ytterligare några samtal innan du helt bestämmer dig hur du vill göra, det är helt i sin ordning. Kanske vill du också träffa flera terapeuter för att hitta den som känns "mest rätt". Det är helt okej och inget konstigt, matchningen är viktig! 

Du binder dig aldrig till ett visst antal sessioner, du är alltid fri att avsluta.

8. Hur brukar upplägget se ut? När och hur avslutar man?

Upplägg
När vi överenskommit en fortsättning träffas vi över en kortare eller längre period, vanligen 1-1,5 tim varannan vecka. Är det mycket som "trycker på" kan det vara bra att ses 1 gång/vecka under en period innan det lugnar ner sig. Vi anpassar oss till dig och dina förutsättningar.

Hur länge vi ses varierar med vilka behov och mål man har. Mer djupgående terapier kan pågå i flera år, medan andra känner att de fått det de behöver just nu efter bara ett fåtal samtal. Vi utvärderar och anpassar terapin löpande för att säkerställa att den är meningsfull och överensstämmer med dina behov. 

Avslut
När det närmar sig avslut brukar det märkas genom att man under flera samtal inte känner något behov eller någon lust att prata om något speciellt. Vi utvärderar då om det är dags glesa ur samtalen, eller till och med avsluta. 

När det är dags för avslut är det önskvärt (men aldrig något tvång) att vi avsätter ett särskilt tillfälle för det. Att tillsammans "knyta ihop säcken", reflektera över processen och vad som har varit hjälpsamt samt att räta ut eventuella frågetecken är ofta väldigt givande, och kan vara läkande i sig. 

Välkommen tillbaka!
Det är ganska vanligt att man går i samtal i olika omgångar under sitt liv. Även efter en avslutad terapi/samtalsserie är du alltid välkommen tillbaka om behov skulle uppstå. 

9. Vad händer om det blir en "fnurra på tråden" mellan oss?

I alla mänskliga relationer, även de mellan terapeut och klient, kan det uppstå olika sorters skav och missförstånd. Om det känns obekvämt eller konstigt att prata med mig, eller om jag någon gång skulle säga något som "landar snett" i dig, så vill jag verkligen uppmuntra till att ta upp det med mig. 

Som relationellt inriktad terapeut är jag utbildad och tränad i att kunna hantera just sådana situationer. Det ingår både i min roll och mitt ansvar att inte ta det personligt, utan att istället försöka förstå din upplevelse, och att möta dig i det som är för att hjälpa oss att lösa eventuella knutar. 

Oftast brukar det kännas mycket bättre efteråt och det hela kan utvecklas till något väldigt positivt.

10. Har du tystnadsplikt?

Jag arbetar under tystnadsplikt. Personliga detaljer som kan identifiera dig eller någon av dina närstående diskuteras inte med och lämnas aldrig ut till utomstående om jag inte först inhämtat skriftlig tillåtelse från dig.

Det finns några undantag från denna regel. Som terapeut/coach/handledare är jag etiskt förpliktigad att lämna ut konfidentiell information till behörig myndighet: om du som klient antyder att du eller någon annan person är i allvarlig fara för sig själv eller någon annan; om det föreligger risk för att barn far illa eller försummas; om du som klient rapporterar övergrepp från annan vårdpersonal eller professionell behandlare; eller om uppgifter eller vittnesbörd begärs av domstol eller annan instans inom rättsväsendet. Om en sådan situation skulle uppstå så kommer jag alltid att först informera och prata med dig om det.

Som för alla terapeuter ingår det att jag då och då konsulterar kollegor eller handledare för att säkerställa kvaliteten på mitt arbete. Även här är sekretessen och din anonymitet av högsta prioritet.

Minnesanteckningar anonymiseras och förvaras åtskilda från alla person- och kontaktuppgifter. Samtliga anteckningar, person- och kontaktuppgifter förstörs senast tre år efter avslutad kontakt. Undantaget är data som måste sparas enligt bokföringslagen.

11. Har du ansvarsförsäkring?

Ja.

12. Vart vänder jag mig med eventuella klagomål?

Jag är medlem i SAG, Sveriges Auktoriserade Gestaltterapeuter. Medlemskapet garanterar att jag som terapeut har en viss grundutbildning, utvecklar min professionella kompetens genom handledning och vidareutbildning samt följer de etiska reglerna. 

Vid eventuella klagomål vänder man sig till SAGs Etikråd, som är fristående från själva terapeutföreningen. Etikrådet tar emot och undersöker eventuella klagomål från klienter riktade mot enskilda auktoriserade gestaltterapeuter. En medlem som uppträtt oetiskt kan uteslutas ur föreningen och förlora sin auktorisation.