Vanliga frågor
1. Vilka tar du emot? Jobbar du med par?
Jag arbetar med vuxna och ungdomar från 16 år och uppåt.
Jag tar inte emot par.
2. Vad kostar det? Hur betalar man?
Privatbetalande
- Första samtalet, 60 min: 750 kr
- Session 60 min: 1 500 kr
- Session 90 min: 2 000 kr
Företagsbetalande:
- Första samtalet, 60 min: 1500 kr, ex moms
- Session 60 min: 1 500 kr, ex moms
- Session 90 min: 2 000 kr, ex moms
Chefshandledning: 2 000 kr/tim, ex moms
Betalning görs via Swish (123 067 93 57) eller faktura.
Fakturering sker månadsvis i efterskott, per mail.
3. Vad gäller vid av-/ombokning?
Av-/ombokningar mindre än 48 tim före bokad tid debiteras fullt, oavsett anledning.
(Om du skulle få plötsligt förhinder och det fortfarande är möjligt, t ex vid lättare sjukdom, så kan vi ses digitalt för att du ändå ska kunna nyttja den bokade tiden.)
4. Gäller högkostnadsskyddet hos dig?
Nej tyvärr, jag har inte avtal med regionen. Till mig kommer personer som själva bekostar sina samtal, ibland med arbetsgivarens hjälp.
5. Vilka öppettider har du?
Jag tar emot klienter måndag - fredag, mellan kl 09.00 och 17.00.
6. Jobbar du online?
Nej. Av kvalitetsskäl jobbar jag online bara i undantagsfall, och då endast med klienter som jag vanligtvis träffar på plats.
(Om du får plötsligt förhinder och det ändå är möjligt, t ex vid lättare sjukdom, kan vi dock ses digitalt som ett sätt att ändå kunna nyttja den bokade tiden.)
7. Hur bokar man ett första samtal?
Lättast är att skicka ett mail, så återkommer jag så snart jag kan med förslag på tid.
Om du vill ställa frågor först så är du självklart välkommen att höra av dig om det.
Ibland kan det vara lättare att prata direkt i telefon, då överenskommer vi via mail/SMS en tid som fungerar för oss båda och tar det den vägen.
Jag behöver vanligtvis ingen särskild förhandsinformation innan första besöket, jag ställer de frågor jag behöver när vi ses. Om du ändå vill ge en viss bakgrund till varför du hör av dig så får du förstås gärna göra det.
8. Binder man sig till något när man bokar ett första samtal?
Nej, du binder dig inte till något.
Du behöver heller inte bestämma dig under själva samtalet om du vill fortsätta eller inte, det kan du fundera på i lugn och ro efteråt.
Ibland vill man pröva hos flera terapeuter för att hitta den som känns "mest rätt". Det är helt okej och inget konstigt, matchningen är viktig!
9. Vad händer i första samtalet? Ska jag förbereda mig innan?
Om samtalet
Det första samtalet (vanligen 60 min långt) är förutsättningslöst och en möjlighet för oss båda att undersöka om vi är en bra "matchning".
Du får en chans att känna hur det känns att prata med mig och du kan också fråga om saker du kanske funderar på, och jag får underlag för en bedömning av om och hur jag kan hjälpa dig.
Behöver jag förbereda mig innan?
Du behöver inte förbereda dig på något särskilt sätt inför samtalet. Det är vanligt att man inte riktigt vet vad man vill eller förväntar sig när man söker samtalsstöd och det är helt i sin ordning.
Jag kan berätta vad jag hör, och kan utifrån den bild som växer fram ge förslag på vad vi ska jobba med. Det är dock alltid du som avgör vad som känns rätt för dig.
Vad händer sen?
I slutet av samtalet stämmer vi av hur upplägget kan se ut och hur vi går vidare på bästa sätt. Om jag av någon anledning bedömer att jag inte kan ge dig den hjälp du önskar så kan jag oftast rekommendera dig vidare.
Du behöver inte bestämma dig under själva samtalet om du vill fortsätta eller inte, det kan du fundera på i lugn och ro efteråt. Ibland kan det krävas ytterligare några samtal innan du helt bestämmer dig hur du vill göra, det är helt i sin ordning. Vi stämmer av löpande, och du är alltid fri att avsluta.
Innan du går får du med dig ett informationsblad tillsammans med en betalningsöverenskommelse där bl a regler kring avbokning, betalning, etc framgår tydligt. Du kan läsa och fylla i överenskommelsen i lugn och ro hemma och ta med nästa gång.
10. Kan en anhörig följa med till första samtalet?
Ja det går bra.
11. Hur brukar upplägget se ut? När och hur avslutar man?
När vi överenskommit en fortsättning träffas vi över en kortare eller längre period, vanligen 1-1,5 tim varannan vecka. Är det mycket som "trycker på" kan det vara bra att ses 1 gång/vecka under en period innan det lugnar ner sig.
Hur länge vi ses varierar med vilka behov och mål man har. Mer djupgående terapier kan pågå i flera år, medan andra känner att de fått det de behöver just nu efter bara ett fåtal samtal.
Vi utvärderar och anpassar terapin löpande för att säkerställa att den är meningsfull och överensstämmer med dina behov.
När det närmar sig avslut brukar det märkas genom att man under flera samtal inte känner något behov eller någon lust att prata om något speciellt. Vi utvärderar då om det är dags glesa ur samtalen, eller till och med avsluta.
Själva avslutet är viktigare än man kan tro. Att göra ett medvetet gemensamt avslut bidrar till att ingen av oss lämnas kvar med något oavslutat, det är ofta också väldigt givande och läkande i sig. När det är dags att avsluta så avsätter vi ett särskilt tillfälle för det (ibland flera, framför allt om det har varit en väldigt lång process).
12. Kan man komma tillbaka efter att man har avslutat?
Du är alltid välkommen att boka nya samtal även efter en avslutad terapi. Det är inte alls ovanligt att man går i samtal i olika omgångar under sitt liv.
13. Vad händer om det blir en "fnurra på tråden" mellan oss?
I alla mänskliga relationer, även de mellan terapeut och klient, kan det uppstå olika sorters skav och missförstånd. Om det känns obekvämt eller konstigt att prata med mig, eller om jag någon gång skulle säga något som "landar snett" i dig, så vill jag verkligen uppmuntra till att ta upp det med mig.
Som relationellt inriktad terapeut är jag utbildad och tränad i att kunna hantera just sådana situationer. Det ingår både i min roll och mitt ansvar att inte ta det personligt, utan att istället försöka förstå din upplevelse, och att möta dig i det som är för att hjälpa oss att lösa eventuella knutar.
Oftast brukar det kännas mycket bättre efteråt och det hela kan utvecklas till något väldigt positivt.
14. Har du tystnadsplikt?
Jag arbetar under tystnadsplikt. Personliga detaljer som kan identifiera dig eller någon av dina närstående diskuteras inte med och lämnas aldrig ut till utomstående om jag inte först inhämtat skriftlig tillåtelse från dig.
Det finns några undantag från denna regel. Som terapeut/coach/handledare är jag etiskt förpliktigad att lämna ut konfidentiell information till behörig myndighet: om du som klient antyder att du eller någon annan person är i allvarlig fara för sig själv eller någon annan; om det föreligger risk för att barn far illa eller försummas; om du som klient rapporterar övergrepp från annan vårdpersonal eller professionell behandlare; eller om uppgifter eller vittnesbörd begärs av domstol eller annan instans inom rättsväsendet. Om en sådan situation skulle uppstå så kommer jag alltid att först informera och prata med dig om det.
Som för alla terapeuter ingår det att jag då och då konsulterar kollegor eller handledare för att säkerställa kvaliteten på mitt arbete. Även här är sekretessen och din anonymitet av högsta prioritet.
Minnesanteckningar anonymiseras
och förvaras åtskilda från alla person- och kontaktuppgifter. Samtliga anteckningar,
person- och kontaktuppgifter förstörs senast tre år efter avslutad kontakt. Undantaget
är data som måste sparas enligt bokföringslagen.
15. Har du ansvarsförsäkring?
Ja.
16. Vart vänder jag mig med eventuella klagomål?
Jag är medlem i SAG, Sveriges Auktoriserade Gestaltterapeuter. Medlemskapet garanterar att jag som terapeut har en viss grundutbildning, utvecklar min professionella kompetens genom handledning och vidareutbildning samt följer de etiska reglerna.
Vid eventuella klagomål vänder man sig till SAGs Etikråd, som är fristående från själva terapeutföreningen. Etikrådet tar emot och undersöker eventuella klagomål från klienter riktade mot
enskilda auktoriserade gestaltterapeuter. En medlem som uppträtt oetiskt kan uteslutas
ur föreningen och förlora sin auktorisation.